Hur gör du för att må bra?

Mindfulness vid ohälsa
Genom att träna Mindful-ness och Självsnällhet kan du lära dig att lyssna på hur din kropp mår, sätta gränser i tid och se till att du får den återhämtning just Du behöver. 

Mindfulness vid ohälsa - stress

Stress handlar både om arbetet och privatlivet idag. För höga krav, högt tempo, tillgänglighet 24/7, jämförelsesamhället tack vare eller på grund av sociala medier, allt påverkar oss ständigt.        
Många uppmärksammar inte sina symtom i början utan går emot sig själva, kämpar på och tror att problemet (tex sömnsvårigheter) ska gå över av sig självt. Man vill inte känna sig svag eller be om hjälp. Många skäms över att man inte orkar. Man känner sig inte förstådd eftersom problemen inte syns utanpå.      
Är du en av dem?

Läs mer här:
Om man ser på statistiken har diagnoserna utmattningssyndrom och depression ökat markant. 40% av alla sjukskrivningar beror på psykisk ohälsa. En ökning med 70% sen 2010. Risken att drabbas av psykisk ohälsa är högre för kvinnor än för män. Risken för både kvinnor och män är högst i åldern 30-39 år.
Vi kan stoppa den nedåtgående spiralen om vi börjar ta signalerna från kroppen och knoppen på allvar, blir medvetna om hur vi mår och börjar ta hand om oss själva.

Det tar tid att bli utmattad. De första tecknen brukar vara:
- stor trötthet som man inte kan vila sig ifrån
- svårt att somna, vakna tidigt (i vargtimmen), mardrömmar
- inte lust att gå till jobbet eller att börja dagen
    
Därefter börjar fysiska problem uppstå i form av infektioner, förkylningar, mag-/tarm- eller hudproblem, rygg- och nackproblem, spänningshuvudvärk. 
     
Det här är varningssignaler som behöver tas på allvar! Kropp och själ signalerar till oss att nu är det dags att lugna ned tempot.  
Hör av dig till oss - vi kan hjälpa till, individuellt eller i grupp. Kontakta oss: